...

Recenzie de fotografie uzbecă: Când fac fotografii, parcă aș scrie poezii

Cred că totul vine din dragostea pentru poezie. Când filmez, mă simt ca și cum aș scrie poezie, doar că sub această formă. Pe vremea când eram student la Vladimir, când am început să fac fotografii, am avut un vis: oamenii – alb-negru, din fotografiile mele – au început să se miște! Imaginați-vă, o stradă și oameni care merg pe jos!

Umida Akhmedova

Umida Akhmedova, cameraman și fotograf, membru al Academiei de Arte din Uzbekistan. Născut la Parkent regiunea Tașkent, RSS Uzbecă . A absolvit Colegiul de Cultură și Educație din Vladimir, apoi VGIK în 1986. A lucrat la studioul de film Uzkinohronika asistent cameraman, cameraman , a filmat aproximativ 20 de filme. Niciodată nu m-am despărțit de fotografie în tot parcursul meu artistic. Medalie de argint la concursul VDNH dedicat celei de-a 40-a aniversări a Victoriei 1985 , premiul pentru cea mai bună fotografie a Asiei Centrale la Interpressphoto din România 2004 . Expoziții personale la Tbilisi, Copenhaga și Bilbao, Spania.

1. Tashkent oblast. Parkent. Bătrâni... 2002

PE FOTO:

1. Regiunea Tashkent. Parkent. Cei vechi… 2002

2. Într-un parc din comuna Yangibazar, la 30 km de Tașkent. 2010

2. Într-un parc din orașul districtual Yangibazar, la 30 de kilometri de Tașkent. 2010

În 2010 a fost condamnată pentru filmele sale „The Burden of Virginity” și „Men and Women in Rituals and Rites” și pentru albumul foto „Women and Men: From Dawn to Sunset”, în temeiul articolelor 139 și 140 din Codul Penal uzbec „pentru calomnie și defăimare a poporului uzbec”, dar a fost eliberată în baza unei amnistii în sala de judecată. Curtea Supremă din Uzbekistan nu a răspuns încă la plângere, dosarul penal rămâne neschimbat.

Căsătorit. Trei copii și două nepoate.

Când Umida și cu mine ne-am dat seama că nu vom putea vorbi în persoană, am decis să ne bazăm pe corespondența „electrică”, cu avantajele și dezavantajele ei. Conversația s-a dovedit a fi lungă – aproape o lună – despre fotografie, despre drumuri artistice și, în general, despre dragoste, prietenie, loialitate și moarte… Ce altceva ar putea vorbi două femei inteligente prin e-mail??

– Umida, cea mai vie amintire a ta din copilărie? Și cea mai tristă parte?

– Cea mai vie amintire a mea este cea în care eu și tata stăteam pe veranda deschisă și priveam cum pământul proaspăt arat din curtea noastră era acoperit de grindină. Ne uităm la bilele albe care sar în ploaie. Tatăl meu era un romantic. Umida a pus o față zâmbitoare în acest moment. . Cel mai trist lucru a fost când mama a venit acasă în halat de spital, ținându-l pe frățiorul meu în brațe, cu un răcnet disperat: era mort. Un băiat chipeș, cu părul creț..

– Cine sunt părinții tăi, care au fost primele tale „lecții de viață”, cine a fost persoana „principală” în copilărie și tinerețe?? Cine e la conducere acum??

– Tatăl meu era paramedic, ceea ce în acele vremuri era echivalentul unui profesor. Era departe de modul de viață tipic uzbec. Îi plăcea să vorbească despre Europa era un războinic-liberator . două fețe zâmbitoare Noi, copiii uzbeci, am crescut cu valsuri Strauss și valsuri vechi. Până în ziua de azi, când aud Beryozka sau On the Manchurian Sands, plâng. Mama mea era foarte romantică, ne citea foarte mult. Încă mă uimește cum ai putut să ai atâția copii, propria gospodărie și să găsești timp să brodezi și să citești..? Părinții mei trăiau foarte modest. Și pentru că erau „out of this world” smiley face , sora mea-scriitoare a crescut și eu am urmat-o cu ideea că ar trebui să fac și eu artă, deși la început nu știam ce fel de artă vreau să fac. În clasa a cincea, îmi plăcea să compun propoziții.

Cine este cea mai importantă persoană din viața mea în acest moment?? Soțul meu! Eu, ca o adevărată femeie orientală, am trecut din mâinile părinților mei în „mâinile” soțului meu. două fețe zâmbitoare E o glumă, desigur. Oleg este soțul meu, regizor și partener de creație! Nu fac distincție între fotografie și cinematografie, sau mai degrabă dacă o imagine este în mișcare sau statică. Când eram student la Vladimir, când am început să fac fotografii, am avut un vis: oamenii – alb-negru, din fotografiile mele – au început să se miște..! Îți poți imagina strada și oamenii care merg pe jos?! Cred că totul a pornit de la dragostea mea pentru poezie. Când filmez, mă simt ca și cum aș scrie poezie, doar că în această formă.

– Te-ai născut în Parkent. Când m-am mutat la Tașkent? Cum am ajuns în Vladimir?? Impresiile dumneavoastră despre București în acei ani?

– Parcul meu se află la patruzeci de kilometri de Tașkent. Acesta este centrul satelor de la poalele munților din lanțul Chatkal al munților Tien Shan. Deci, „am deschis ochii și am văzut munții albaștri”. Parkent este acum un oraș de cartier, întinzându-se nebunește cu case în zone colinare. Oamenii nu au plecat niciodată de aici, dezvoltând zonele din jur. Parkent este renumit pentru strugurii săi dulci. Este un oraș vechi, cu un mod de viață patriarhal. Dar furtunile istoriei au adus oameni din altă cultură. A deportat tătarii din Crimeea, evreii, rușii etc. Trebuie să recunosc, amestecul a dat roade. Cred că o monocultură trebuie să fie diluată. După ce am terminat școala în Parkent, nu am putut merge la universitate în Tașkent, după cum înțelegeți. După trei încercări, am plecat la București, și nu oriunde, ci la Facultatea de Filosofie a Universității de Stat din București! Bineînțeles, am picat eseul. Am rămas la București.

Unul dintre profesori a spus: „Dacă vrei să intri, trebuie să rămâi aici: rusa ta nu este foarte bună, trebuie să te pregătești”. „Pregătit” lucrând pe un șantier de construcții, adormind la cursurile pregătitoare de seară. A fost Școala Vieții! M-am dus de la Parkent al meu la București, care „nu crede în lacrimi”! Nu am intrat nici la a doua încercare, dar am avut ceva succes: am scris primul meu eseu! Și atunci au triumfat îngerii mei. smiley face Mulțumită prietenului meu apropiat, care nici el nu a intrat, noi, cu punctele de la MSU, am mers în gloriosul oraș Vladimir la catedra „cinema-foto” la școala cultural-educațională. Pur și simplu nu am vrut să-mi încerc norocul din nou. Și luând un aparat de fotografiat FED nou, într-o cutie dăruită de noi în școală , am realizat că TOTUL este posibil! ACEASTA ESTE SOARTA MEA! Adevărat, nu imediat. Smiley face din nou

„Orașul Vladimir va fi întotdeauna un punct luminos în depărtarea tinereții mele.”Îmi amintesc mereu acest citat din Herzen. În Vladimir, am fost „salvat” în două locuri: laboratorul foto și Catedrala Adormirii Maicii Domnului de pe râul Klyazma. Există fresce de Andrei Leuv și o atmosferă minunată. Preotul care a condus slujba nu mi-a ținut niciodată o cruce: a înțeles că am venit ca să îi liniștesc. Pe majoritatea profesorilor i-am surprins și i-am displăcut, nu-mi puteau înțelege comportamentul: viața mea „colorată” de weekend, cu excursii la teatrele din București și băieți din RDG care veneau să mă vadă… Dar ei nu știau despre cealaltă parte a mea: toată rutina mea zilnică era camera obscură și catedrala..

După școală, am știut exact ce vreau! Nu Facultatea de Filosofie abstractă a Universității de Stat din București, dar VGIK! M-am dus la VGIK și am început să întreb despre departamentul de corespondență. Mi s-a spus că trebuie să lucrez într-un studio de film profesionist ca asistent cameraman, altfel nu-mi vor accepta actele. Și, cel mai important, studioul de film trebuia să-mi dea o scrisoare de garanție! Ați schimbat studiourile și ați ajuns la „Uzkinohronika”, alături de „Uzbekfilm”. Cinci ani mai târziu, Oleg – soțul meu – a ajuns acolo și el a încurcat studiourile . Acolo ne-am întâlnit. Nu mai cred în soartă după aceea! Primul lucru pe care i l-am spus a fost: „Vreți să vedeți lucrarea mea?”. De atunci, din 1985, în casa noastră, diminețile începeau cu „Vrei să vezi ce am filmat??!”. două fețe zâmbitoare vesele

3. O stație de autobuz. Tashkent. 2003

PE FOTO:

3. O stație de autobuz. Tashkent. 2003

4. Tranzacționarea pe stradă. Tashkent. 2003

4. comerțul în stradă. Tashkent. 2003

Când i-am „cucerit” pe maeștrii de la VGIK cu fotografiile mele și cu spontaneitatea mea, unul dintre ei m-a convins să rămân student cu normă întreagă. Dar am spus: „Dacă mai stau încă cinci ani la București, nu mă voi mai întoarce niciodată acasă!”. Am ajuns să studiez cu normă întreagă la VGIK, am petrecut mai mult timp cu studenții cu normă întreagă, am participat la cursuri, apoi am filmat cursuri în Tașkent. Cum a fost la București?? Nu este la fel de „strălucitoare din punct de vedere comercial” ca acum. La sfârșitul anilor ’70, când mă plimbam prin București, am văzut cum casele solide erau distruse și m-a durut mult mai tare, iar acum mă doare și mai tare, pentru că București pe care o iubeam pleacă…

– Ați lucrat ca cameraman la „Uzkinohronika”. Spuneți-ne cum a fost? De ce am plecat? Cum am lucrat la filmul „The Burden of Virginity”? Când ți-ai dat seama că fotografia este ceea ce îți place și ai început să lucrezi ca fotograf?

– A lucrat ca asistent cameraman, apoi cameraman la studioul de film „Uzkinochronika” – o întreagă istorie! Au existat complicații. În primul rând, am ajuns acolo pe cont propriu, nu „de gardă”. Studiourile de film erau considerate locuri de elită în toată Uniunea Sovietică la acea vreme. În al doilea rând, stereotipul atitudinilor față de femei! Am fost prima femeie cameraman uzbecă! Am fost foarte ambițioasă și am mers ca un spartan! Îi sunt recunoscător Galinei Ogurnaya: cu ea am făcut multe filme! Am avut noroc, am filmat într-o perioadă „luminoasă”, numită „perestroika”.

A fost o perioadă minunată pentru realizatorii de filme documentare! Dar s-a terminat repede. Totul se prăbușea, iar în 1994 am fost concediat de la studio cu mențiunea „nu semnasem contractul”. Nu mai avea rost să lucrez acolo. Am fost răsfățat, pentru că nu am prins marasmul ideologic al Uniunii Sovietice și nu am lucrat în marasmul mai ridicol de după.

În viața mea creativă, m-am născut ca un „doi în unu” și, spre deosebire de colegii mei cameramani, nu am fost niciodată departe de fotografie pentru mult timp. Studiile la VGIK, lucrul la un studio de film, vizitarea clubului foto Panorama din Tașkent, participarea la expoziții și premiul obținut la o expoziție organizată cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a Zilei Victoriei! Pentru „Singurătate”.

După căderea Uniunii Sovietice și plecarea mea din studio, s-a instalat apatia zâmbet trist și mi-am dat seama de „gustul” alcoolului. Nimeni nu ține o statistică a victimelor prăbușirii! Eu îmi păstrez propria mea: colegii mei documentariști în floarea vârstei au murit. Unii au băut, alții s-au sinucis, alții au murit de infarct… Eu m-am „retras” în familia mea, în copiii mei. Am plâns cu lacrimi de crocodil într-o dimineață. Eu, soția unui soț care câștiga bine la vremea aceea, mamă a unor copii frumoși și îngerași. Mă întreb de ce mai este nevoie? Iar soțul meu a spus: „Nu plânge; am înțeles – voi aloca bani pentru munca ta și voi cere rezultate!”. Era în 1995. Am început să fotografiez activ, iar după câțiva ani am început să lucrez în reviste ca fotograf.

5. Samarkand. Un vânzător bătrân care doarme într-un bazar. 2004

PE FOTO:

5. Samarkand. Un bătrân vânzător adormit la un bazar. 2004

6. Tashkent. La institutul medical, în ajunul zilei de 8 martie, femeile și-au primit cadourile „de datorie”. 2012

6. Tashkent. În ajunul zilei de 8 martie, femeile și-au primit cadourile de

La începutul anilor ’90, soarta m-a adus împreună cu Leuen Mangasaryan și Igor Gavrilov. Atunci am înțeles ce fel de fotografie voiam să fac! M-am întors în cinematografie ca cameraman: eu și soțul meu am început să facem filme în cadrul unui program de gen. Am fost întotdeauna interesată de subiectul testării virginității, deoarece am văzut victime reale care „au plătit pentru samosa pe care nu au mâncat-o”. Obiceiul vulgar a stricat viața nu numai a fetelor normale, ci și a băieților. Am sugerat subiectul pentru un program de gen la Ambasada Elveției în Uzbekistan; de asemenea, au sprijinit ideea de a crea un album foto „Femei și bărbați: de la răsărit la apus”. Restul lumii cunoaște soarta acestor lucrări. Smiley face

– Povestește-ne mai multe despre munca ta la albumul foto și despre cum ai supraviețuit la toate: procesul, acuzația de calomnie, condamnarea?

– Oleg și cu mine am venit cu titlul albumului, iar Kristina Marti, care lucra la Ambasada Elveției în Uzbekistan, a susținut ideea. La baza acestui album foto a stat programul multimedia „Femei”, pe care l-am prezentat la o conferință la Tbilisi și care a inclus cele mai bune fotografii ale mele din 10 ani 1996-2006 . Deoarece eram deja o persoană celebră în Tașkent, am apărut de mai multe ori cu albumul meu la televiziunea locală, vorbind despre fotografia documentară și despre fotografie în general. A apărut din senin un dosar penal!

Să fiu sincer, amintirea acestui lucru este încă dureroasă pentru mine. Dar în acele zile am înțeles adevăratul sens al cuvântului „SUPORT”! După cum a spus un prieten de-al meu, „oamenii stăteau în cerc! „Ca și păgânii, alungând spiritele rele.”. A fost Solidaritatea!

Nu voi uita NICIODATĂ Kavkasia mea, condusă de Galina Petriashvili; pichetul de fotografi din fața Ambasadei Republicii Uzbekistan la București, condus de Viktoria Ivleva; grupul de curatori de artă contemporană care a strâns semnăturile unor artiști din întreaga lume – Sorokina, Shatalova, Chukhovich, Mamedov…

Russian Reporter, Newsweek, Ogonyok și Novaya Gazeta, unde draga mea prietenă Victoria Ivleva a scris cu emoție de mai multe ori. A fost un SUPORT PUTERNIC!!! Le mulțumesc tuturor prietenilor mei și celor care m-au susținut! Fără acest cerc, nu aș fi reușit să mă întorc la creație! Și nu știu cum aș fi fost ucis.

– Îți amintești prima ta călătorie în străinătate??

– Primul meu „străinătate” a fost Praga, la festivalul de film „One World”, în 2006. Ceea ce a fost cel mai frapant a fost coada pentru bilete la documentare și faptul că erau preponderent tineri! Îmi venea să plâng: noi „luăm” studenți pentru astfel de evenimente, iar proiecțiile sunt gratuite. Este adevărat, seminarul „Dialogues Revisited” despre documentarele din Asia Centrală nu mai există. După procesul meu, subvențiile s-au înrăutățit și mai mult.

– Cum reușiți să îmbinați munca profesională cu familia?? Ce este mai important pentru tine: familia ta sau arta ta??

– Da, sunt de două ori bunică, smiley face dar „Facebook”. două zâmbete Fiica mea cea mare este foarte independentă, la fel ca și fiul meu. Reușesc să găsesc timp atât pentru familie, cât și pentru artă. Facem filme împreună cu Oleg. Eu, în calitate de soție de țigan, „ies” cu camera, iar Oleg se ocupă de montaj. Dar prânzul, cina, bucătăria, frigiderul – ca toată lumea. Îmi aleg doar prioritățile. Nu mă uit la televizor, ies rar în oraș, vorbesc rar cu prietenele mele la telefon. Nu se știe care este lucrul principal. Nu separ familia de creativitate!

– Puteți compara starea fotografiei uzbece din perioada sovietică cu cea din prezent??

– Întotdeauna există argumente pro și contra. În vremurile sovietice, a existat o armată de fotografi amatori și un sistem de cluburi de fotografie a existat în toată țara. La Tașkent existau două cluburi: Lantan și Panorama, conduse de Mikhail Stein. Era spațiu, erau expoziții, erau mai mulți oameni și puteai filma peste tot. Acum, oamenii par să fie infectați cu o molimă „anti-fotografică”. Practic, toată lumea devine suspicioasă la vederea unui fotograf. Te-ai săturat să stai ore în șir în secțiile de poliție. Nu am avut așa ceva în perioada sovietică. Iar calitatea fotografiilor din presă era mult mai bună decât în prezent. Acum mulți dintre cei care au fost în club au plecat, unii au murit, alții au îmbătrânit. Există o altă armată de fotografi „la pachet”, dar asta e peste tot! Statul nu sprijină fotografia artistică. Presa nu plătește. Și, mai mult, sunt necesare doar cărți pozitive, uneori prea îndulcite.

7. Uzbekistan, provincia Kashkadarya. În drum spre un observator din munți. O fată la fereastră. 2004

PE FOTO:

7. Uzbekistan, provincia Kashkadarya. În drum spre observatorul din munți. O fată la fereastră. 2004

8. Tashkent, orașul vechi. O fată cu o eșarfă roșie pe un perete. 2000

8. Tașkent, orașul vechi. 8. Tashkent, orașul vechi. Fata cu eșarfă roșie pe perete. 2000. 2000

Dar există tineri care se străduiesc să facă fotografie normală, există tineri fotografi grijulii… Există clubul nostru pe Facebook, unde ne întâlnim o dată pe săptămână. Organizarea de masterclass-uri cu fotografi sau curatori din alte țări deocamdată, pe cheltuiala lor . Mergând încet, dar sigur. Iar clubul face deocamdată expoziții în orașele rusești, pentru că nu orice fotografie va fi atârnată aici: frica domnește peste tot. Și faptul că sunt la conducerea clubului încetinește și el ritmul: oamenii se tem, deci, „pentru orice eventualitate”. Fotografii din generația mai în vârstă, din păcate, nu sunt foarte activi. Dintre cei „vechi”, Victor Ahn, a cărui muncă o apreciez foarte mult, a ajutat, dar o boală i-a împiedicat activitatea activă ca fotograf și guru. Leonid Kudreiko încă ne ajută. Dintre cei tineri, Svetlana Ten era mâna mea dreaptă și fondatoarea clubului nostru de Facebook.

– Ce credeți că împiedică realizarea de sine a unui artist?? Societatea sau stereotipurile sale interne?

– Desigur, stereotipurile societății împiedică dezvoltarea fotografiei în Uzbekistan. Am vorbit deja despre obstacolele nesfârșite pentru un fotograf! Nu există reviste în care se pot publica fotografii, iar toată lumea se „uită peste ele”, iar inspectorii sunt nesfârșite. Ei monitorizează totul: cântece, spectacole, bineînțeles, cinema și fotografie! Dar există totuși nevoia de a crea! Soțul meu, Oleg, fără să ceară nimănui sau să ceară bani, a organizat un festival de artă video de șase ani. Aceste festivaluri au „născut” o serie de tineri talentați. În special, Vitaly Mordovin, care a venit „din festival”, este un fotograf talentat și a intrat în Top 10 la festivalul „Fotografitti” din Perm. Arta video – un stimulent pentru creativitate. Lumea este deschisă! Iar oamenii înțeleg acest lucru!

– Ce părere aveți despre faptul că în societatea post-sovietică artiștii autohtoni nu sunt apreciați și există interes pentru artiștii străini, indiferent de nivelul lor?? De ce este mai frecvent să nu se caute propria imagine, ci să se imite niște standarde recunoscute la nivel internațional??

– O întrebare la obiect! Mă tem că idealizarea fotografilor străini vine din trecutul nostru sovietic. Se simte ca și cum oamenii au un complex de inferioritate! De vreo zece ani le spun prietenilor mei că este interesant să faci filme aici. „Unchiul John va veni și va lua smântâna!” este aforismul meu preferat. Da, trebuie să înveți de la fotografii occidentali – determinare, punctualitate și așa mai departe, dar nu este un fapt că ei pot face mai bine! Trebuie să vă găsiți propriul stil! Un chip al nostru. Trebuie să continui să cauți. Studiu, participare la cursuri de măiestrie, concursuri! Întotdeauna dau ca exemplu succesul fantastic al lui Anzor Bukharsky. Are multe de învățat, cum să muncească, cum să se „ofere”! Apariția unor artiști precum Anzor este încurajatoare! Acesta este un exemplu de cum să spargem stereotipurile.

9. Reședința de vară a emirului din Bukhara, lângă Bukhara. 2011 g. Fotografie a ultimului emir, Alimkhan. Copie realizată de celebrul fotograf Proskurin-Gorsky

PE FOTO:

9. Reședința de vară a emirului Bukhara lângă Bukhara. 2011 g.