...

Recenzie foto: Tazio Secchiaroli – primul paparazzi

Paparazzi – ciripitul enervant al unei cicade sau bâzâitul unei muște care nu poate fi măturat. Cel puțin, de asta le amintește italienilor sunetul acestui cuvânt, care într-un dialect italian ar însemna „dăunător domestic”. Paparazzo este numele de familie al unuia dintre personajele din filmul lui Fellini „Dulcea viață”, al cărui personaj a fost copiat după un fotograf real din epocă. Numele lui era Tazio Secchiaroli.

Brigitte Bardot

Brigitte Bardot

Unul dintre cele mai importante momente ale expoziției Fashion and Style in Photography 2011 a fost expoziția „Tazio Secchiaroli”. The first paparazzi”, care a prezentat publicului moscovit activitatea celebrului italian, supranumit „părintele tuturor paparazzilor”. Povestea magică a unui „omuleț” care, prin munca sa și prin norocul capricios, devine o celebritate, sună destul de ciudat de relevant pentru vremurile noastre, în care aparatul de fotografiat a ajuns în mâinile a milioane de „eroi ai mulțimii” cu aceleași vise de a-l transforma într-un instrument de făcut bani și de a se trezi într-o dimineață ca o vedetă.

Aceasta nu este prima dată când lucrările lui Secchiaroli sunt expuse la București. Am văzut deja expoziția sa personală în 2003, în contextul „Fashion and Style in Photography” – la acea vreme, aceasta făcea parte din uriașul proiect „Flash Of Art”, adus din Italia și reunit de celebrul curator și critic Achille Bonito Oliva. Fotografia de acțiune la Roma, 1953-1973. Dar dacă în 2003, accentul era pus pe apartenența lui Secchiaroli la mișcarea paparazzilor, în 2011, opera fotografului împrumutată din colecția colecționarului Anatoly Zlobovsky și a lui MDF se află într-un context ușor diferit. Astfel de apeluri neașteptate sunt, de altfel, punctul forte al unor astfel de festivaluri. Pe de o parte, este vorba de o expoziție uriașă intitulată „Fellini. Marea Paradă!”Cartierul” subliniază „cinematograficul”, aliniind fotografiile lui Sechiaroli cu faza din viața sa în care a părăsit paparazzi și a devenit favoritul și cronicarul lui Federico Fellini, iar mai târziu fotograful personal oficial al Sophiei Loren. Pe de altă parte, o serie de expoziții puternice dedicate fotografiei realiste italiene din anii ’50-’70 și autorilor italieni contemporani, precum și o fotografie de personal realizată de Juergen Teller. Aceasta din urmă pare să nu aibă nimic de-a face cu Sequiaroli, dar ridică problema liniei subțiri dintre „măreția” autorului contemporan, care nu are nicio îndoială asupra valorii de sine a privirii sale, și imperceptibilitatea paparazului anilor ’50-’70, care își eludează nu doar eroii furioși, ci și afirmarea clară a emoțiilor și a punctului de vedere, balansându-se între goliciune și un tact ciudat.

Cele mai faimoase fotografii ale lui Secchiaroli sunt o mare ilustrare a poveștii despre viața dulce. Dar viața sa nu a început cu subiecte de basm. Tazio s-a născut la Roma în 1926, într-o familie de muncitori, iar la vârsta de cincisprezece ani a devenit paznic la studioul Cinecitta de la periferia Romei. Când avea 17 ani, mătușa sa i-a împrumutat un aparat foto Kodak vechi. Așa că Tazio a devenit fotograf de stradă la mijlocul anilor ’40, iar străzile Romei postbelice erau pline de ei – alergând mereu cu aparate foto și blițuri voluminoase pentru a surprinde știrile, pe jumătate înfometați și disperați după o schimbare de ritm. Cu toate acestea, această carieră părea aproape ca un paradis: 50 de ani mai târziu, Sequiaroli recunoaște că unul dintre momentele definitorii în fascinația sa pentru fotografie a fost faptul că „aparatul foto este mult mai ușor decât târnăcopul unui excavator”. Cu primul său „Kodak”, el și-a fotografiat numeroasele rude, fuga trupelor germane din Roma, intrarea triumfală a americanilor în capitala italiană și mulțimea de turiști. La fel ca și priveliștile mai puțin atractive și deloc turistice. O luptă între susținătorii comuniștilor și cei ai fasciștilor, cerșetori și cerșetori în genunchi cu o pălărie clasică în mână, copii cu mâinile pline de noroi și muzicanți ambulanți, oameni fără adăpost și câinii lor obosiți care târăsc lucrurile neîngrijite ale stăpânului sau dorm lângă troleibuz. De altfel, în ultimul cadru, ochii fotografului sunt concentrați pe un câine obosit și pe un cerșetor îngenuncheat în fața unui preot în mantie neagră, iar mulțimea rarefiată de oameni care curge ușor în jurul lor, din care se pare că autorul și-a dorit atât de mult să facă parte, pare a fi doar o iluzie neclară.

Sau nu a vrut să o facă? Până la urmă, această stranie, greu de definit prin cuvinte, detașare de oameni, senzații de necentrare, chiar și în cele mai luminoase, mai suculente și mai exacte din punct de vedere al compoziției, i-a rămas lui Sechiaroli și în alte vremuri, mai prospere. Dar acesta nu este celebrul Henri Cartier-Bresson, atent neutru, „explorator”, ci plin de compasiune pentru om în sensul cel mai înalt, cel mai umanist al cuvântului. Secchiaroli nu este un cercetător. Dar nici nu este un scriitor de tipul lui Vigi, care savurează durerea altuia cu curiozitatea morbidă a unui privighetor. El face pur și simplu parte din viața italiană de după război, săracă, dacă nu chiar sărăcită – viața unui popor care s-a implicat mai întâi în război și apoi l-a pierdut. Iar simpatia pentru sărmanul om este simpatia pentru „cineva ca mine”, dar se manifestă cam dezinvolt, nu în spiritul discursului din mediul mai educat despre „omuleț” și „pentru cine bate clopotul”, ci ca un camarad, ca un egal, dar fără a se implica prea mult. Acesta este probabil motivul pentru care se simte cea mai mare emoție atunci când privești câinii și copiii lui Secchiaroli; pentru el, adulții fac parte din fundalul vieții, iar cineva care se luptă să se descurce, dar nu este o victimă a circumstanțelor, pare pur și simplu nu suficient de puternic pentru a simți emoții față de ei.

Să se încadreze într-un format, să îndeplinească o comandă, să creeze o legendă, admirând o fărâmă de frumusețe feminină sau arătând o compasiune trecătoare pentru un om al străzii – acestea par a fi principalele sarcini ale fotografului Secchiaroli, fie că realizează reportaje, fie că urmărește divele filmului și obiectele visurilor oamenilor, fie că le face portrete „legale”. Și o face cu măiestrie atunci când se transformă din „simplu reporter”, îndeplinind misiunea redacției, în paparazzi, și surprinde pe peliculă viața celor bogați și celebri care clocotesc în jurul său în studioul de filmare și în oraș…

În anii ’50, după ce a lucrat la agenția unuia dintre fondatorii fotojurnalismului italian, Adolfo Porri Pastorel, și chiar și-a fondat împreună cu Sergio Spinelli propria agenție, Roma Press Photo, Tazio s-a alăturat rândurilor fotografilor dornici să surprindă viețile ascunse, dar seducătoare, ale milioanelor de idoli și a devenit parte a culturii „consumului de imagine” în curs de apariție. Sechiaroli avea să spună mai târziu că a fost ideea lui de a spiona VIP-urile de pe Via Venetto și de a vinde apoi aceste fotografii ziarelor și revistelor. Era singura stradă din toată Roma strict catolică unde viața de noapte vibrantă domnea. Aici se putea vedea, de exemplu, o Jane Mansfield beată, Elizabeth Taylor îmbrățișându-și ultimul soț, Orson Welles cumpărând ziare și Audrey Hepburn scuturându-și brațul împotriva fotografilor intruși.

Filmările de pe Via Venetta din Roma i-au înfuriat inițial pe supușii lor. De exemplu, există o serie de fotografii în care actorul Anthony Steele, cu o expresie de furie răsucită, îl urmărește pe un paparazzi, Paolo Pavia, care voia doar să o fotografieze pe diva filmului Anita Ekberg coborând din mașina sa; și un Sechiaroli mic și neînfricat care fuge de un Walter Chiari furios scena a fost filmată de colegul său Elio Sorci . Alături de lumea magică a personajelor din basmul filmului este o cronică a vieții fotografilor înșiși care se fotografiază unul pe altul în momentele de muncă și de odihnă. Potrivit fiului lui Tazio Secchiaroli, David, tatăl său știa secretul unui paparazzi bun: cu cât eroul este mai feroce în imagine, cu atât mai bine se va vinde. Astfel, 10-15 fotografi încercau să-i înfurie pe actori urmărindu-și la propriu victimele pe urmele lor. Acest echipaj zburător a călătorit pe jos sau cu scuterul. Apropo, primii paparazzi nu au primit prea mult pentru munca lor, a fost doar la începutul anilor 1970, când publicul a fost infectat în mod corespunzător cu boala stelelor, pentru astfel de imagini a început să plătească taxe mari. instrucție 1.

Dacă ne uităm prin cărțile din această perioadă din viața „primilor paparazzi”, observăm două serii care ies puțin în evidență – și, după cum se pare, dintr-un motiv întemeiat. Ambele luate în 1958. Una dintre ele este aparent documentară, dar, de fapt, de la început până la sfârșit, este o punere în scenă a „Miracolului din Terni”: țăranii se prefac cu atenție că observă coborârea Maicii Domnului din ceruri, în timp ce fotograful fotografiază această „mărturie”. De dragul justiției, trebuie precizat: fenomenul „fals” a fost inventat chiar de către locuitori, dintre care doi copii ar fi văzut-o pe Madonna la câțiva kilometri distanță de orașul Terni, în timp ce Secchiaroli i-a trimis doar să filmeze reportajul de la fața locului. Expresiile total nefirești de uimire și falsă evlavie de pe fețele țăranilor întreprinzători au atras critici din partea Vaticanului – și a fost inclusă ca episod al emisiunii The Sweet Life. Este interesant să medităm asupra „invenției” lui Secchiarole de povești pseudo-reale, de filmări documentare „false” care existau, de altfel, în paralel cu tradiția sovietică de reportaje manipulatoare despre înălțimi industriale și grâne uriașe cultivate în legătură cu estomparea actuală a graniței dintre documentar și fotografia de artă. Un scandal și mai mare, care a fost cât pe ce să provoace o puternică criză politică, a fost seria de imagini de striptease în vila unui anumit deputat, filmate de Sechiaroli și publicate de l’Espresso la 16 noiembrie 1958. O parte din producție a fost confiscată, iar politicienii și membrii jet setului au fost ostracizați de catolici, dar datorită acestei filmări, lui Sechiaroli i-a surâs norocul: Fellini s-a interesat de el. Se spune că l-a invitat pe fotograf la o cafenea, i-a pus o mulțime de întrebări și a schițat ideea pentru „A Sweet Life” pe șervețele se zvonește că regizorul a vrut inițial ca fotograful să se joace pe el însuși .

Din acest moment, a început un capitol complet diferit în viața lui Sechiaroli: a încetat să mai fie un reporter pe jumătate înfometat și a devenit el însuși o vedetă, un fotograf de film plin de farmec. Federico Fellini și Sophia Loren sunt protagoniștii operelor sale din această perioadă. Acesta din urmă l-a întâlnit în timpul filmărilor la Căsătoria italiană, în 1964, și apoi a lucrat cu el timp de 20 de ani. Fișele de control cu portrete ale divei filmului de altfel, surprinse în timpul unei ședințe foto cu Richard Avedon, și uneori reflectate în ochelarii acestuia , cu note ale actriței însăși, sunt curioase: ele arată cât de atent lucra cu propria imagine. Cu toate acestea, aproape că nu există cadre goale în film, și chiar și cele selectate de mâna lui Lauren sunt realizate cu măiestrie. Sechiaroli a realizat și portrete ale altor actori – inimitabilul Marcello Mastroianni, frumoasa Brigitte Bardot, romantica Anouk Aimé, catifelatul Omar Sharif și fermecătoarea Claudia Cardinale. Desigur, nu este vorba de un film cu personaje surprinse în timp ce se sărută, ci de o punere în scenă în alb-negru, plină de ironie și de glume blândețe pentru actori, dintre care mulți deveniseră prietenii lui Tazio. Sechiaroli a fost prezent în culisele multora dintre cele mai cunoscute filme ale regizorilor: Blow up și Cleopatra, 8½ și Roma, City of Women și Sunflowers. Imaginile din setul acestuia din urmă sunt deosebit de interesante pentru un spectator național: au fost filmate în Uniunea Sovietică. Lauren, machiată și coafată, arată și ea foarte bine în Piața Roșie; Ilya Glazunov îi spune ceva incongruent și nerăbdător lui Juliette Mazina, care este clar, dar politicos, perplexă în fața „Icarului rus”; privirile timide și invidioase ale femeilor sovietice chinuite de lipsa de mărfuri sunt portretizate amuzant și cu un fel de subînțeles de milă. Acest lucru, desigur, necesită o comparație cu fotografiile „moscovite” ale altor autori – Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Norman Parkinson. Planurile lui Secchiaroli nu sunt lipsite de spirit și observație, dar tot cu aceeași detașare, fără străpungere bressoniană sau căldură parkinsoniană. El este mai degrabă un turist, un colecționar prietenos de imagini decât un explorator al vieții și al efectelor altora, surprinzând subtil partea amuzantă sau lucioasă din orice fotografie pusă în scenă sau de reportaj – dar cam asta este tot.

Sechiaroli și colegii săi au pus bazele a două genuri principale care continuă să susțină și astăzi industria glossy, aparent opuse, dar care, de fapt, fuzionează într-o uniune ciudată, în care narațiunea „aprobată” despre partea de gală a vieții unei celebrități și farmecul sub acoperire de sub coperte sunt adesea imposibil de distins una de cealaltă. În mod curios, multe dintre particularitățile lui Sechiaroli, care s-a retras din fotografie în 1983 și din viață în 1998, par să fie la mare căutare acum. Poate că acestea sunt chiar mai căutate decât reportajele mai subtile, mai profunde sau portretele „vedetelor” ale altor artiști ai epocii menționate în acest articol, precum Bresson sau Parkinson. Astfel, două calități paradoxal legate între ele ale fotografiei sale, două fețe ale aceleiași monede – abilitatea de a încălca spațiul altora și de a aluneca cu ușurință pe suprafața imaginii – conduc direct nu numai la jurnalismul glossy, ci și, de exemplu, la fotografia contemporană „emoțională”, pseudo documentară, aparent opusă muncii de paparazzi. Fotografii care încearcă să arate emoțiile celor din jur, să le expună gândurile secrete, dar care, de cele mai multe ori, nu surprind decât proiecțiile lumii interioare a autorului lor. Chiar recent, o fotografă care a studiat cu mine mi-a povestit că o anumită venerabilă autoare contemporană, care lucrează la intersecția artei contemporane, i-a atras atenția că îi pare „prea rău” pentru ruda ei în vârstă, despre care a fost realizat proiectul ei fotografic: a pătruns prea puțin în lumea ei, i-a tratat cu prea mult respect limitele personale. Dar paralela nu este tocmai corectă, pentru că „primul paparazzi”, venind fără ceremonie în viața reală a eroilor și încercând să-i prindă în flagrant delict, nu a distrus niciodată integritatea lumii lor interioare, nu a disecat-o niciodată cu bisturiul în mână, i-a tratat, în mod ciudat, cu o anumită umanitate și grijă… Poate că aceste fotografii frumoase, oarecum potrivite și interesante, dar aparent puțin goale, ale „micii persoane” atât de evident obosite să se lupte cu viața, pot oferi fotografilor de astăzi care și-au pierdut încrederea în conceptul de „realitate a lumii exterioare”, dar care, dintr-un motiv oarecare, rareori pun la îndoială valoarea reală a viziunii lor personale o perspectivă asupra locului unde trebuie trasată linia dintre propriile fantezii despre ceea ce simt personajele lor și atenția reală la lumea celor din jurul lor.

Mulțumim Societății de Management Agana, ZPIF Sobranie.Photo Effect, Fundația Tazio Secchiaroli, Depozitul specializat INFINITUM și personal Anatoly Zlobovsky pentru furnizarea fotografiilor pentru publicare.

Viața privată a Sophiei Loren

Richard Avedon și Sophia Loren. 1966

Viața privată a Sophiei Loren